FANDOM

70px-Wiki.png
Ta strona jest oparta na artykule z Sonic Wiki.
Sonic Wiki jest bazą danych o Sonicu, którą każdy może edytować. W przeciwieństwie do Segapedii, Sonic Wiki jest na temat tylko i wyłącznie jednej serii gier i zawiera więcej informacji o powiązanych z nią pojęciach.
Kliknij tutaj, aby przejść do powiązanego artykułu na Sonic Wiki
70px-Wiki.png

Ten artykuł dotyczy pierwszej gry z serii Sonic the Hedgehog. Zobacz też inne znaczenia tego wyrażenia.
Sonic the Hedgehog
Sonic1Okładka.jpg
Pierwsza gra serii Sonic the Hedgehog
Podstawowe informacje
Producent/
Producenci:

Sonic Team

Wydawca(y):

Sega

Data(y)
wydania:

MegaDrive/Genesis:

  • Ameryka
    23.06.1991r.
  • Japonia
    26.06.1991r.

PC:

  • 29.05.1999r.
  • Nowe wydanie
    26.10.2010r.

Game Boy Advance:

  • Ameryka
    13.01.2006r.
  • Europa
    14.11.2006r.
Dodatkowe informacje
Gatunek/
Gatunki:

Platformówka, przygodowa

Tryby gry:

Jednoosobowy

Sonic the Hedgehog to pierwsza gra z serii o tej samej nazwie stworzona przez Sonic Team, a wydana przez Segę w czerwcu 1991 roku.

FabułaEdytuj

Zły Doktor Robotnik napadł na South Island w poszukiwaniu Szmaragdów Chaosu oraz z zamiarem robotyzacji wyspy. Sonic dowiedziawszy się o planach Robotnika - swojego nemezis - postanawia skonfrontować się ze złym Doktorem po raz kolejny i uratować wyspę oraz Szmaragdy Chaosu.

GameplayEdytuj

Gracz steruje Sonicem - antropomorficznym niebieskim jeżem, który potrafi biegać z prędkością ponaddźwiękową. Celem gry jest przechodzenie kolejnych poziomów podzielonych na 3 akty. W czasie przechodzenia poziomów Sonic natrafia na roboty Doktora Robotnika zwane badnikami. Mają one różne ataki, ale większość z nich można zniszczyć używając zdolności niebieskiego jeża. Zniszczenie badnika spowoduje uwolnienie zwierzęcia znajdującego się we wnętrzu robota. Przed śmiercią, Sonica chronią pierścienie - złote obręcze, które unoszą się nad ziemią. Gdy Sonic dotknie czegoś, co zadaje obrażenia (i posiada w tym samym czasie co najmniej 1 pierścień), odbije się i wylecą z niego pierścienie, które Sonic będzie mógł pozbierać. Sonic może korzystać z różnego rodzaju power-upów. Są one zamknięte w specjalnych monitorach. Ich rozbicie spowoduje, że zawartość monitora wyleci, a po chwili Sonic otrzyma wybrany power-up.

Pod koniec 1 i 2 aktu pierwszych pięciu poziomów, Sonic może wejść do specjalnego poziomu, ale pod warunkiem, że jest w posiadaniu co najmniej 50 pierścieni. Wtedy nad signpostem (znak na końcu aktu) pojawi się wielki pierścień. To on pozwala na przejście do specjalnego poziomu. Pod koniec 3 aktu dochodzi do walki z Doktorem Robotnikiem, który jest zawsze w jakiejś maszynie doczepionej do jego głównego pojazdu - Eggmobilu. Pokonanie złego Doktora pozwala na zniszczenie kapsuły i uwolnienie znajdujących się tam zwierzątek.

Specjalne poziomyEdytuj

Specjalne poziomy to wielkie obracające się labirynty, w których należy znaleźć Szmaragd Chaosu. Nawigowanie po poziomie nie jest proste, jednak istnieją bloki mające wpływ na obracanie się poziomu - blok z literą R (zmienia kierunek obracania się poziomu) oraz blok z napisem UP/DOWN (zmienia prędkość obracania). Ponadto pojawia się blok z napisem GOAL, który zakańcza poziom, a Sonic wychodzi z niczym.

PoziomyEdytuj

Sonic1-GreenHillZone.png

Sonic przemierzający Green Hill Zone

W Sonic the Hedgehog pojawia się 7 poziomów:
  • Green Hill Zone - pierwszy poziom w grze i zarazem najbardziej rozpoznawalny poziom w całej serii. Pojawiają się tu takie elementy jak pętle, wzgórza, palmy, itp. Niektóre z krawędzi zapadają się, a obracające się długie kłody najeżone są kolcami. Bossem poziomu jest Doktor Robotnik w maszynie z kulą do burzenia. Boss ten również jest jednym z bardziej rozpoznawalnych bossów.
  • Marble Zone - drugi poziom w grze. Pojawia się tu lawa i sekcje podziemne. Na sufitach można znaleźć robotyczne nietoperze, spadające bloki i spadającą od czasu do czasu lawę. Bossem poziomu jest Doktor Robotnik w maszynie do zrzucania kul ognia.
  • Spring Yard Zone - trzeci poziom w grze. Pojawia się tu dużo bumperów, trampolin i różnych światełek. Bossem poziomu jest Doktor Robotnik w maszynie z wysuwanym kolcem, którego używa do wyrywania i niszczenia bloków pod Sonicem.
  • Labyrinth Zone - czwarty poziom w grze. Są to podwodne ruiny, w których jest mnóstwo pułapek Robotnika oraz coś, czego Sonic nie znosi - woda. Sonic może wytrzymać pod wodą tylko 30 sekund i aby móc przebywać dłużej, musi użyć pęcherzyków powietrza. Bossem poziomu jest Doktor Robotnik w nieuzbrojonym Eggmobilu, który ucieka przez wąski korytarz pnący się w górę usiany pułapkami. Dodatkowo podczas gonitwy poziom wody stale rośnie!
  • Star Light Zone - piąty poziom w grze. Są to spokojne obrzeża miasta w nocy. Znajduje się tu mało badników, jednak te istniejące są niezniszczalne lub bardzo trudne do zniszczenia. Pojawia się dużo sekcji, gdzie Sonic może wykazać się prędkością. Bossem poziomu jest Doktor Robotnik w maszynie do zrzucania min. Zrzuca on miny na huśtawki co pozwala Sonicowi na wybicie się i uderzenie maszyny.
  • Scrap Brain Zone - szósty poziom w grze. Jest to pierwsza baza Robotnika widziana w serii. Każdy akt ma miejsce w innym miejscu bazy. Pierwszy akt rozgrywa się na zewnątrz bazy. Tam znajdują się sekcje, gdzie można łatwo spaść w niekończącą się przepaść. Drugi akt jest wewnątrz bazy. Tutaj pojawiają się tunele transportujące Sonica w różne części poziomu. Pod koniec aktu, po wynikach poziomu, pojawia się cut-scenka. W jej trakcie, Robotnik naciska przycisk powodując zapadnięcie się bloków pod Sonicem przez co spada on do ruin pod bazą. Trzeci akt jest w zniszczonych ruinach Labyrinth Zone pod bazą. Sonic w tym akcie musi znaleźć trampoliny, które wybiją go do kryjówki Robotnika w Final Zone. Poziom nie ma bossa, aczkolwiek Final Zone można uznać jako bossa poziomu.
  • Final Zone - finałowa walka z Robotnikiem odbywa się właśnie tutaj. Walka polega na uderzaniu pilaru z Robotnikiem. Jednorazowo wysuwają się 2 pilary - jeden pusty, a jeden z Robotnikiem. Gdy pilary wysuną się i wsuną z powrotem, nad Sonicem pojawią się 4 kule elektryczności. Po chwili opadną one i cały cykl się powtórzy. Gdy Robotnik i tu zostanie pokonany, wsiądzie do Eggmobilu i będzie próbował uciec. Od gracza zależy czy uderzy pojazd czy nie.

PostacieEdytuj

BadnikiEdytuj

W grze Sonic the Hedgehog pojawiają się następujące badniki:

Sprite Nazwa Poziom Opis
Ballhog-sprite.gif
Ball Hog Scrap Brain Zone Co jakiś czas wyrzuca bombę z szufladki, która znajduje się w jego brzuchu.
Batbrain-sprite.png
Batbrain Marble Zone Wisi na sufitach w podziemnych sekcjach poziomu. Gdy Sonic się zbliży, zaczyna lecieć w jego kierunku przez jakiś czas.
Bomb-sprite.png
Bomb Star Light Zone,
Scrap Brain Zone
Lont na jego głowie zapala się, gdy Sonic się zbliży. Po chwili wybucha tworząc 4 odłamki, które mogą zranić Sonica. Nie można go zniszczyć w żaden sposób poza autodestrukcją.
Burrobot-sprite.png
Burrobot Labyrinth Zone,
Scrap Brain Zone
Badnik ten siedzi w gruncie i czeka na Sonica. Gdy jeż się zbliży, Burrobot wyskakuje z ziemi i używa swojego wiertła aby zadawać obrażenia.
BuzzBomber-sprite.png
Buzz Bomber Green Hill Zone,
Marble Zone,
Spring Yard Zone
Badnik ten lata wysoko nad ziemią. Gdy znajdzie się w pobliżu Sonica, zatrzymuje się i wystrzeliwuje pocisk po czym odlatuje.
Caterkiller-sprite.png
Caterkiller Marble Zone,
Scrap Brain Zone
Porusza się on dość powoli. Gdy zostanie dotknięty, ale nie zniszczony, rozpada się na 4 segmenty, które odbijają się po gruncie.
Chopper-sprite.png
Chopper Green Hill Zone Jego atak polega na wyskakiwaniu spod mostów w celu wpadnięcia na Sonica.
Crabmeat-sprite.png
Crabmeat Green Hill Zone,
Spring Yard Zone
Jego atak polega na poruszaniu się po dostępnym obszarze i strzelaniu co jakiś czas.
Jaws-sprite.png
Jaws Labyrinth Zone,
Scrap Brain Zone
Nie posiada żadnego ataku, a jedyne co robi to pływanie w tę i z powrotem.
Motobug-sprite.png
Motobug Green Hill Zone Porusza się on powoli po terenach na Green Hill Zone. Jest pierwszym badnikiem, który pojawia się w grze.
Newtron-sprites.png
Newtron Green Hill Zone W grze są dwa typy Newtronów: niebieski i zielony. Ten pierwszy pojawia się na ścianie i opada na ziemię po czym porusza się w wybranym kierunku. Zielony zaś pojawia się na ścianie, strzela i chowa się ponownie.
Roller-sprite.png
Roller Spring Yard Zone Roller wskakuje z lewej strony ekranu gdy Sonic znajdzie się w odpowiednim miejscu. Po tym stoi chwilę i odskakuje ponownie.
Spikes-sprite.png
Spikes Spring Yard Zone Spikes chodzi po dostępnym obszarze. Nie da się go zniszczyć od góry.
UniUni-sprite.gif
Uni-uni Star Light Zone Badnik typu Orbinaut. Podczas poruszania trzyma on swoje kule przy sobie, co czyni go trudnym do zniszczenia.
Unidus-sprite.gif
Unidus Labyrinth Zone,
Scrap Brain Zone
Badnik typu Orbinaut. Początkowo porusza się, jednak gdy Sonic znajdzie się w pobliżu - zatrzymuje się i zaczyna strzelać swoimi kulami. Gdy mu się skończą, leci dalej, ale już bez swoich kul.

Więcej z Fandomu

Losowa wiki